Kultura & zabava

Jeff Koons, umjetnički genije ili šarlatan koji nagrđuje Pariz?

Autor: Žene.ba
Jeff Koons, umjetnički genije ili šarlatan koji nagrđuje Pariz?

”Jeff je prodavač i prodaje vam Jeffa.” Rečenica čiju varijaciju smo čuli gotovo svaki put kad se spomene ovaj gospodin koji, poput cirkusanta, balansira na tankoj liniji između genija i šarlatana. Zanimljivo da su tu misao, na ovaj ili onaj način, izrazili većinom vlasnici galerija, prodavači. Razlog sumnje u Koonsov umjetnički integritet proizlazi iz jednostavnosti, a ponekad i složenosti njegovih radova. Složenosti u detaljima, dok pažljivo pretvara Micheala Jacksona i njegovog čimpanzu, Bubblesa u porculansku figuricu uvećanu do prirodne veličine dvojice. Upravo mu taj moment kiča, u koji sam Koons ne vjeruje, mnogi zamjeraju. No, polarizirajuća stajališta znak su da, mimo nečijeg ukusa, umjetnik radi nešto dobro. Snažne su reakcije dokaz.

https://www.instagram.com/p/sSprKEBZKY/?utm_source=ig_embed

Tijelo

Naravno da su porculanske figurice gotovo instinktivna asocijacija na kič, kad su, takoreći, materijalizirana definicija predmeta koji zaista nema praktičnu funkciju, a zauzima prostor, oduzima vrijeme i nerijetko je lijep samo svom vlasniku. Upravo je ta jedinstvena osobna povezanost s nekim predmetom ono što Koons istražuje takvim djelima. Lako se diviti ‘’univerzalno lijepim’’ stvarima, no kada razina detalja i konotacija prijeđe neku granicu, predmet se počinje svrstavati u estetske niše koje će biti prihvatljive manjem broju ljudi. Što više granica prelazi dodavanjem različitih elemenata, to je manji pretpostavljeni broj gledatelja koji će reagirati pozitivno, to jest, pretvara se u kič. No, kako se radi o nišama velika je vjerojatnost da će bar netko na svaki element i koheziju koju stvara s ostalima reagirati pozitivno. Isti je slučaj s figuricama u staklenom dijelu komode kod bake. Samo ona zna zašto su joj toliko lijepe i sa svakom se povezala osobno jer laska baš njenim estetskim pupoljcima. Koons je to sivo područje lijepog i ružnog istražio uzduž i poprijeko.

https://www.instagram.com/p/9_Xwt6BZK0/?utm_source=ig_embed

Um

Uz uvećanu figuricu, čest motiv jest balon. To su jedni od najskupljih radova ovog umjetnika i ono po čemu ga svako prepoznaje. Veliki, napuhani psi, zečevi i tulipani od nehrđajućeg čelika. Zanimljivo da se radi o materijalu koji savršeno reflektira cijelu svoju okolinu. Naime, ovi radovi otkrivaju zašto Koonsa mnogi nazivaju prodavačem, a ne umjetnikom, ne shvaćajući da je u pop artovskoj maniri pretvorio nešto svakidašnje u umjetnost. Ovdje, naime, ne govorimo o balonima, već o samom zanimanju prodavača. Ovdje u igru dolazi čelik. Približimo li se ikojem radu ugledat ćemo vlastitu refleksiju kako pleše po konkavno-konveksnim površinama, kao da je tu samo zbog nas, kao da smo ju odjenuli, kao da će nam ju, kad vidimo koliko nam dobro stoji, prodavač uvaliti. Znamo da nam ne treba, baš poput one figurice, no doslovce se vidimo u njoj. Također se možemo zalgedati u vlastiti odraz u plavim kuglama postavljenih, u ready-made maniri, ispred klasičnih slika. Tako postajemo dijelom djela. Koons propitkuje konzumerističke navike simulirajući i karikirajući onaj isti osjećaj impulzivne kupovine. Trenutak u kojem smo toliko opčinjeni nekom stvarčicom da ju jednostavno moramo imati.

https://www.instagram.com/p/BFLxEmGSw3c/?utm_source=ig_embed

Duša

Nešto što je Koonsa oduvijek fasciniralo bio je vakum, prazan ili naizgled prazan prostor te kako praznina komunicira s drugom prazninom preko medija. Medij je u ovim radovima gotovo uvijek ono što nam privlači pažnju, no zaista je tek manifestacija onoga nevidljivoga oko i unutar njega. Baš poput balona ili lopte. Na primjeru instalacije ‘’One Ball Total Equilibrium Tank’’ taj se princip vidi najbolje. U akvariju napunjenom slatkom vodom na savršenoj vertikalnoj sredini pluta Spaldingova košarkaška lopta. Trik je, a i lekcija ta, da je lopta napunjena slanom vodom. Savršena je ravnoteža svih sila, lopta je centrirana, poput nerođene bebe. Već po samom sirovom izgledu ove instalacije, jasno je da je lišena I svih emocija kojima su nabijene figurice ili životinje od balona. No i bez svih naprasitih boja i monumentalne veličine ovaj se rad čini živim. Zapravo i jest. Neprestano se odvija jednostavan fizički process. Koons nas pita, jesmo li i mi samo tijela koja kroz fizičke procese pokušavaju doprijeti do savršene ravnoteže? Uistinu, čini se da jesmo.

Ako ste uskoro u prilici posjetiti Pariz, ne zaboravite potražiti ‘’Buket Tulipana’’.

Elle.hr