Treći dan Šestog AJB DOC Film Festivala sarajevska publika, između ostalog, ima priliku pogledati dokumentarni film "Flotacija" Alesandre Tatić i Eluned Zoë Aiano, koje gledaoce vode u Majdanpek, grad na istoku Srbije s dvojnim identitetom podijeljenim između magije i industrije.
Obitelj čija je sudbina nerazdvojivo povezana s jednim i drugim daje sve od sebe kako bi osigurala opstanak svoje tradicije i budućih generacija.
Dugogodišnji rudar Dragan Marković posljednji je u nizu lovaca na zmajeve, dok je njegova sestra Desa udovica sindikalnog čelnika koji nastoji nastaviti njegovo naslijeđe osiguravajući prava kolegama rudarskim obiteljima.
Jedna od autorica Alesandra Tatić je u razgovoru za Fenu kazala da se u filmu radi o porodici lovaca na zmajeve koji za sopstvenu egzistenciju rade u rudniku bakra Majdanpek, u kome već generacijama kopaju rude.
- Mi pratimo zapravo jednu postsocijalističku i postindustrijsku priču o privatizaciji rudnika sa kineskim kapitalom koji je stigao 2016. godine. Pratimo kako je tu uticalo na vlašku nacionalnu manjinu, na njihove običaje, rituale i slično - navela je Tatić.
Po njenim riječima, ova tema je jako složena, slojevita, jer ta vrsta ekstraktivističkog kapitalizma koji je donio strani kapital koji je bio veoma željen u Srbiji, je zapravo bez zakonodavnog okvira koji država Srbija nije nametnula stranom kapitalu, doveo do toga da je lokalno stanovništvo u katastrofalnoj poziciji bez ikakve zdravstvene zaštite, sa veoma malo radnih mjesta tamo i povrh svega, malo radnih mjesta koja su pristojna, koja nisu apsolutno nezdrava za njih.
Ističe da taj rudnik i daje i uzima život u Majdanpeku, "veoma je konfliktan odnos koji ljudi imaju sa rudnikom tamo".
- Znaju da im je potrebno to radno iskustvo i primanja koja uzimaju od rudnika, a s druge strane on ih zdravstveno uništava i onda se trude da se nekako organizuju - navela je Tatić, te dodala da je Desina priča i priča njenog pokojnog supruga Ilije sindikalna.
Priča prati i dugogodišnjeg rudara Dragana Markovića koji je posljednji u nizu lovaca na zmajeve.
- To je tradicija koja, na žalost, nestaje. Dragan je već četvrta ili peta generacija u njegovoj porodici koji se bave lovom na zmajeve. Kada čuju da je zmaj nekoga napao oni odlaze u lokalne šume i vrše jednu vrstu ritauala spaljivanja jednog drveta i vrše taj ritual istjerivanja zmaja iz debla ili ubijanja samog zmaja - pojašnjava Tatić.
Kaže da je to veoma stara mitološka priča koja datira od prije mnogo stoljeća i prenosila se sa generacije na generaciju u porodici Marković i u drugim porodicama u istočnoj Srbiji.
- Ali oni su sada jedni od posljednjih koji se time bave. Draganovi sinovi ne žele da nastave, tako da pretpostavljamo da će ovo biti kraj - kazala je Tatić.
Koautorica filma Eluned Zoë Aiano je navela da su u početku namjeravali da se fokusiraju na istočnu Srbiju, vlašku kulturu i temu žena koje se bave vračanjem i njihovu ulogu u društvu.
- Nakon što smo upoznali Dragana koji se bavi lovom na zmajeve bilo nam je jasno da film mora biti o njemu, ali nam je trebalo vremena da odlučimo koji će biti kontekst filma.
Što smo više vremena provodili s njegovom porodicom shvatili smo koliko su isprepleteni različiti društveni elementi i kako je nemoguće govoriti o tim tradicijama bez spominjanja rudnika - kazala je Aiano.
Žene.ba / FENA