video

Zašto je "Eddington" film godine – čak i ako ga ne volite

Autor: Žene.ba
Zašto je "Eddington" film godine – čak i ako ga ne volite
Foto: IMDb

"Htio sam snimiti film o tome kako ja vidim Ameriku. Jako sam zabrinut." Tim je riječima Ari Aster u Cannesu predstavio Eddington, film koji već pri prvoj projekciji nije ostavio nikoga ravnodušnim, ali ne zato što odgovara na pitanja našeg vremena, već zato što ih razlaže do same srži. 

Ono što gledamo na ekranu nije samo satira – to je dijagnoza.

Radnja je smještena u imaginarni gradić Eddington, na granici s rezervatom Pueblo Indijanaca, tokom jedne od najhaotičnijih godina savremene historije – 2020. Pandemija, rasne tenzije, teorije zavjere, institucionalni slom – sve je to tu, ali bez poznatih narativa koji nude olakšanje. Umjesto toga, Aster pruža nešto puno iskrenije: svijet u kojem je stvarnost stvar pregovora.

Amerika kao noćna mora

Asterovo ogledalo haosa

Kroz likove šerifa Joea Crossa (Joaquin Phoenix), njegove ekscentrične supruge (Emma Stone) i karizmatičnog političara kojeg utjelovljuje Pedro Pascal, film ne gradi klasičnu priču. On gradi mapu psihoze nacije – mozaik pojedinaca izgubljenih u vlastitim istinama, forumima, notifikacijama i algoritmima.

Eddington se može gledati i kao groteskna hronika post-istine, kao film o digitalno posredovanom ludilu i polarizaciji u kojoj svako misli da je u pravu jer mu je to neko već algoritamski potvrdio. To je možda i ono što ovaj film čini toliko uznemirujućim. Nema katarze. Nema poruke. Postoji samo ogledalo. I ono što u njemu vidimo nije lijepo, ali je neporecivo stvarno.

Estetski precizan i idejno nabijen, Eddington nije za svakoga – i ne pokušava to biti. Međutim, upravo u toj nelagodi, u tom osjećaju da gledamo svijet koji se raspada pod težinom vlastite buke, leži razlog zašto bi ovaj film mogao postati kulturni artefakt godine. Pokazuje koliko smo duboko zaglibili u iluzije i kako smo ih počeli zvati identitetima.

Možda su se u Cannesu ove godine prikazali i formalno savršeniji filmovi, ali rijetko koji pulsira ovoliko snažno s vremenom u kojem je nastao.

Eddington možda nije film koji ćete voljeti, no svakako je film koji nećete moći ignorisati.