Kenzo Takada: "Glavna je uloga parfema osnažiti ženu i dati joj samopouzdanje"
Kenzo Takada jedno je od najvećih imena u modnom svijetu, japanski modni dizajner čija je kreativnost već niz godina poznata u svijetu parfema, ali i primijenjenom dizajnu.
Kada je brodom nakon šest sedmica putovanja 1965. stigao u Pariz, domovinu male crne haljine i new looka koji je kopirao cijeli svijet željan glamura i elegancije, on je otvorio svoj prvi butik te tradicionalnu modu oplemenio šarenilom boja, uzoraka i najkreativnijih fluidnih krojeva.
Deset godina predanog rada kasnije Kenzo Takada otvorio je svoj prvi butik Jungle Jap te počeo stvarati modno carstvo Kenzo, na čijem je čelu bio do 1999. godine.
Njegove revije bile su pravi show u kojem su se pomicale granice, ujedinjavale različite kulture i stvarale nove modne estetike koje će kasnije slijediti brojni dizajneri međunarodne scene.
Osim mode Kenzu Takadi velika su stvaralačka strast i parfemi, koji su, baš kao i njegove brojne kolekcije, nerijetko posveta ljepoti cvijeća.
Povodom njegova najnovijeg parfema „Color“ za Avon razgovarali smo s poznatim dizajnerom o njegovoj velikoj i dugovječnoj karijeri zbog koje je svijet mode i parfema šarenije, veselije i posebnije mjesto.
Avon Life bio je prvi parfem koji ste kreirali za Avon. Radi se o vrlo živahnom i toplom cvjetnom parfemu s dominantnom cvjetnom notom. Hoće li vaš novi parfem „Color“ biti sličnog karaktera ili možemo očekivati nešto potpuno drukčije?
Avon Life utjelovio je ranu fazu mog života, a novi je parfem nastavak moje životne priče. Kada stvaram parfem, gledam na njega kao na potpuno novu sliku, prazno platno. A u novom mirisu želio sam utjeloviti jake boje, pozitivu, svjetlost i donijeti mnogo energije. Svi sastojci ove parfemske kreacije zapravo predstavljaju veliku paletu boja. Aromatični đumbir, prštavi limun, iskričava malina, nježni božur i magnolija baza su za prazno platno na kojem je stvarao ovu mirisnu kreaciju.
Imate li svoj osobni kolačić madelaine, miris koji u vama oživljava prošla vremena ili uspomene na drage osobe?
Jedno je od mojih prvih sjećanja u djetinjstvu miris drva, posebno prožimajuće i tople note sandalovine u japanskim hramovima. Sjećanja mi uvijek budi i puderasti miris irisa, cvijeta kojim se u Japanu oplemenjuju kupke.
Šta čini DNK imena Kenzo - parfema, odjeće i namještaja s vašim potpisom? Što je zajedničko svim vašim kreativnim ostvarenjima?
Svojim radom uvijek želim izazvati emocije. Kada nešto stvaram, tražim harmoniju u svim elementima i potrebna mi je homogenost svih elemenata i emocija. Jednako tako, uvijek pokušavam istaknuti onu posebnu i inspirativnu multikulturalnost.
Osim Japana, na vaše su kolekcije utjecale kulture Portugala, Rumunjske, Indije, Meksika, Skandinavije. Svijet Kenza zapravo je svijet u malom. Zašto vam je bilo tako važno povezati sve te zemlje u svoj kreativni rad?
Kada sam u decembruu 1964. odlučio otići iz Japana u Pariz kako bih započeo svoju modnu karijeru, jedan moj učitelj savjetovao mi je da ne putujem avionom, nego brodom. To je bila moja prva prilika da odem iz Japana. Naposljetku sam zaista brodom putovao do Francuske i prošao kroz jugoistočnu Aziju i zapadnu Afriku.
To je putovanje bilo pravi kulturni šok za mene zbog viđenih oblika, boja i uzoraka. Ono me potaknulo da otvorim oči prema svijetu kroz koji sam proputovao. Već desetljećima impresioniran sam drugim kulturama i zemljama i one su moja najveća inspiracija. Uvijek vodim računa o tome što različite kulture mogu donijeti mom kreativnom procesu.
Kenzo je bila prva japanska modna kuća u Parizu. Ne samo da ste u prijestolnicu mode unijeli dašak Orijenta, nego ste Parizu predstavili jedinstven višebojni svijet, fluidne krojeve i dotad neviđen miks tkanina na taj način stvarajući takozvani etnošik.
Kada sam u 70-ima otvorio svoju prvu trgovinu u Galerie Vivienne, razmišljao sam o svom identitetu koji želim stvoriti i predstaviti svijetu. Ja sam Japanac i morao sam unijeti bogato japansko naslijeđe u svoj rad. Počeo sam uvoziti materijale iz svoje zemlje, prije svega one koji su se koristili za izradu kimona. Takve šarene tkanine ukrašene različitim motivima iz japanske tradicije bile su nešto potpuno novo jer se do tada nisu koristile u modnoj industriji.
Cvijeće je bitan motiv u vašoj modi i parfemima. Koje vas cvijeće najviše fascinira svojim izgledom, a koje svojim mirisom?
S obzirom na moje podrijetlo, najviše mi znači trešnjin cvijet. Podsjeća me na moj dom i uživam u njegovu slatkastom mirisu i delikatnom izgledu. Posebno volim božure te skromne, ali izgledom dojmljive makove. Nema cvijeta koji me ne interesira zato što svaki cvijet može stvoriti svoj zasebni mirisni identitet. Važna mi je i magnolija uz koju sam odrastao, imali smo je u našem vrtu. Miris magnolije u cvatu uistinu je poseban i ima posebno značenje za mene.
Koja je najvažnija uloga parfema, osim one očite da lijepo mirišimo?
Parfem nam prije svega pomaže da izrazimo i naglasimo svoju osobnost. Naš mirisni oblak također mora stvarati emocije, ali njegova uloga treba biti prije svega da osnaži ženu te joj osigura dodatnu dozu samopouzdanja.