Svi smo mi tijekom odrastanja imali svoju omiljenu plišanu igračku od koje bismo se rijetko odvajali. Nije nam smetalo ni kada više možda ne bi bila u reprezentativnom stanju. Bio je to naš prijatelj, naša utjeha, ali i naše sredstvo upoznavanja svijeta.
Igra je neizostavni dio djetinjstva, a igračke kojima se djeca pritom igraju imaju brojne funkcije: od razvoja motorike, osjetila, opažanja, poticanja razvoja socijalnih vještina, razvoja mašte, empatije, improvizacije, inteligencije, konstruktivnosti. Međutim, upotrijebe li se na pogrešan način, također mogu poticati razvoj agresivnosti, destruktivnosti i dominacije, govori nam psihologinja Šestak.
Posebna veza djeteta i plišanca
I dok je vrlo važno da se dijete igra i didaktičkim igračkama, posebno mjesto u životima djece ipak zauzimaju plišane igračke. To su igračke kojima se dijete ne može ozlijediti te se nerijetko iznimno veže uz njih.
Često se može vidjeti kako mala djeca razgovaraju s igračkama, ponekad i govore u njihovo ime. Pomažu im da se osjećaju sigurnijima. Plišana igračka za dijete ima simboličko značenje i treba poštovati odnos koji je izgradilo s igračkom, ne pokušavajući je pritom zamijeniti 'ljepšim' ili ' boljim' predmetom, ističe Šestak.
Učenje uz pomoć medvjedića
No osim što imaju simboličko značenje, plišane igračke i roditeljima mogu biti svojevrsna pomoć u odgoju. Naime, upravo se uz pomoć djetetove najdraže plišane igračke razvijaju jezične i socijalne vještine. Primjerice, kada dijete u igri razgovara s medvjedićem ili drugom plišanom igračkom, nesvjesno potiče razvoj svojih jezičnih vještina. Komunicira s igračkom, govori i u njezino ime, vodi dijalog i pritom sluša vlastiti glas.
Plišana igračka može poslužiti i kao model učenja socijalnih vještina i obaveza.
Plišana igračka će se prije ili kasnije uprljati. Dakako, tada je treba oprati, a tu situaciju možete iskoristiti naglašavajući važnost osobne higijene. Djetetu možete reći: 'Vidiš, i medi je potrebno kupanje kako bi bio ljepši i zdrav, baš kao i ti.', kaže Šestak.
Jednako tako plišana igračka može pomoći i prilikom hranjenja pa je preporučljivo 'posjesti' je za stol te joj pripremiti tanjur i pribor kako bi dijete, posebice ako odbija hranu, lakše prevladalo kušanje hrane koja mu nije najomiljenija, ali je potrebna za njegov zdravi razvoj.
Prijelazni objekt
Vrlo često djeca svoju igračku nose posvuda sa sobom, a psihologinja Šestak naglašava kako mu to nipošto ne treba braniti, posebno ne prilikom odlaska u vrtić. Naime, plišana igračka predstavlja korak u samostalnost djeteta.
Plišane igračke često su od presudne važnosti prilikom odvajanja od roditelja, bilo da je riječ o odlasku u vrtić ili samo na čuvanje kod nekog člana obitelji. Predstavljaju nekog bliskog, nekog s kime je dijete povezano na sasvim poseban način. Nikako im ne treba braniti da ih nose sa sobom. Dapače, kada uz sebe imaju svog plišanca, bit će im mnogo lakše. Naime, igračka je tzv. prijelazni objekt, s njom se dijete povezuje na poseban način, pruža mu utjehu i neku vrstu sigurnosti, zaključuje psihologinja.
Zadovoljna.hr