Fast vs. slow fashion

Brza moda nas košta više nego vintage luxury komadi, a evo i kako

Autor: Žene.ba
Brza moda nas košta više nego vintage luxury komadi, a evo i kako
Foto: Ilustracija

Razvojem modne industrije i globalnim promjenama, high street koncept postao je sve popularniji među potrošačima koji su tražili pristupačnije odjevne komade. Iako su prvotno high street brendovi nudiili kvalitetne kreacije, s vremenom su neke od najvećih modnih kompanija prešle na brzu modu, uključujući je u svoje poslovne strategije.

Na početku 60-ih godina prošlog stoljeća, rođeni su neki od danas omiljenih brendova poput Topshopa, H&M-a i Zare. Iako je ovaj popularni koncept omogućio prosječnim potrošačima da često obavljaju kupovinu i nabavljaju trendi i pristupačne komade svake sedmice, ispostavilo se da je odjeća brze mode zapravo "skuplja", odnosno manje isplativa od kupnje vintage luxury odjevnih komada. Kako je to moguće? Saznajte u nastavku.

Fast vs. slow fashion

Današnja modna industrija podijeljena je na dva osnovna koncepta poslovanja - sporu i brzu modu. Dok je spora moda povezana s vintage prodajom, luxury modnim kućama, visokom kvalitetom i skupim cijenama, koncept brze mode privlači većinu potrošača. Brzu modu karakterišu pristupačne cijene, česte kolekcije te moderni i popularni dizajni. S obzirom na dinamični stil života, mentalitet kupaca i stalnu potrebu za novitetima, većina ljubitelja mode odabire brzu modu. Iako su vintage i second-hand trgovine postale popularnije, a luksuzne komade je moguće pronaći po povoljnim cijenama, većina i dalje preferira brzu modu smatrajući je jeftinijom i dostupnijom opcijom.

Od lansiranja Zare, brend se temeljio na specifičnoj strategiji brze mode. Njihovi dizajneri, nadahnuti odjećom vodećih modnih kuća, temeljito su proučavali modne trendove i brzo stvarali gotovo identične komade, često u puno kraćem vremenu od luksuznih brendova. Ova strategija postala je neodoljiva mnogima - zašto bismo trošili više novca ako možemo dobiti istu odjeću po povoljnijoj cijeni? Iako mnogi i dalje smatraju da je kupnja fast fashion komada najisplativija opcija, Vestiaire Collective, poznata online platforma za second-hand luksuznu odjeću, pokazala je drugačije.

Vestiaire Collective usredotočena je na prodaju kvalitetnih high-end komada odjeće i dodataka, s ciljem promicanja održive mode i smanjenja negativnog utjecaja modne industrije na okoliš. Nedavno su proveli istraživanje kako bi bolje razumjeli potrošačko ponašanje onih koji biraju fast fashion i onih koji se okreću vintage luxury komadima. Rezultati su bili iznenađujući.

Vestiaire Collective

Kada se usporede vintage luxury i fast fashion komadi, očito je da su vintage komadi skuplji, ali Vestiaire Collective se u svom istraživanju fokusirao na dublje zaključke, analizirajući cost-per-wear varijablu. Cost-per-wear uzima u obzir cijenu odjevnog komada, umanjuje ju za preprodajnu vrijednost i dijeli s brojem nošenja. Ovaj pristup otkriva koliko se odjevnih komada stvarno nosi, koliko dugo ih koristimo prije odlaganja te koliku vrijednost imaju pri pretprodaji.

Luxury komadi pokazali su se 33% isplativijima od fast fashion komada. Na primjer, prosječna fast fashion haljina nosi se samo 9 puta, dok se vintage luxury haljina nosi u prosjeku 71 put, što je gotovo osam puta više. Kratkog su životnog vijeka i rijetko se nose, što dovodi do niske vrijednosti pri preprodaji i smanjene isplativosti. Fascinantno je otkriti da čak 60% fast fashion komada završi na smetljištu u manje od godinu dana.

Ovo istraživanje potvrđuje važnost kvalitete i vrijednosti u odabiru odjeće te poručuje da kada nešto više cijenimo, brinemo se o tome i zadržavamo ga duže.