Brza moda nas košta više nego vintage luxury komadi, a evo i kako
Razvojem modne industrije i globalnim promjenama, high street koncept postao je sve popularniji među potrošačima koji su tražili pristupačnije odjevne komade. Iako su prvotno high street brendovi nudiili kvalitetne kreacije, s vremenom su neke od najvećih modnih kompanija prešle na brzu modu, uključujući je u svoje poslovne strategije.
Na početku 60-ih godina prošlog stoljeća, rođeni su neki od danas omiljenih brendova poput Topshopa, H&M-a i Zare. Iako je ovaj popularni koncept omogućio prosječnim potrošačima da često obavljaju kupovinu i nabavljaju trendi i pristupačne komade svake sedmice, ispostavilo se da je odjeća brze mode zapravo "skuplja", odnosno manje isplativa od kupnje vintage luxury odjevnih komada. Kako je to moguće? Saznajte u nastavku.
Fast vs. slow fashion
Današnja modna industrija podijeljena je na dva osnovna koncepta poslovanja - sporu i brzu modu. Dok je spora moda povezana s vintage prodajom, luxury modnim kućama, visokom kvalitetom i skupim cijenama, koncept brze mode privlači većinu potrošača. Brzu modu karakterišu pristupačne cijene, česte kolekcije te moderni i popularni dizajni. S obzirom na dinamični stil života, mentalitet kupaca i stalnu potrebu za novitetima, većina ljubitelja mode odabire brzu modu. Iako su vintage i second-hand trgovine postale popularnije, a luksuzne komade je moguće pronaći po povoljnim cijenama, većina i dalje preferira brzu modu smatrajući je jeftinijom i dostupnijom opcijom.
View this post on Instagram
Od lansiranja Zare, brend se temeljio na specifičnoj strategiji brze mode. Njihovi dizajneri, nadahnuti odjećom vodećih modnih kuća, temeljito su proučavali modne trendove i brzo stvarali gotovo identične komade, često u puno kraćem vremenu od luksuznih brendova. Ova strategija postala je neodoljiva mnogima - zašto bismo trošili više novca ako možemo dobiti istu odjeću po povoljnijoj cijeni? Iako mnogi i dalje smatraju da je kupnja fast fashion komada najisplativija opcija, Vestiaire Collective, poznata online platforma za second-hand luksuznu odjeću, pokazala je drugačije.
View this post on Instagram
Vestiaire Collective usredotočena je na prodaju kvalitetnih high-end komada odjeće i dodataka, s ciljem promicanja održive mode i smanjenja negativnog utjecaja modne industrije na okoliš. Nedavno su proveli istraživanje kako bi bolje razumjeli potrošačko ponašanje onih koji biraju fast fashion i onih koji se okreću vintage luxury komadima. Rezultati su bili iznenađujući.
Vestiaire Collective
Kada se usporede vintage luxury i fast fashion komadi, očito je da su vintage komadi skuplji, ali Vestiaire Collective se u svom istraživanju fokusirao na dublje zaključke, analizirajući cost-per-wear varijablu. Cost-per-wear uzima u obzir cijenu odjevnog komada, umanjuje ju za preprodajnu vrijednost i dijeli s brojem nošenja. Ovaj pristup otkriva koliko se odjevnih komada stvarno nosi, koliko dugo ih koristimo prije odlaganja te koliku vrijednost imaju pri pretprodaji.
View this post on Instagram
Luxury komadi pokazali su se 33% isplativijima od fast fashion komada. Na primjer, prosječna fast fashion haljina nosi se samo 9 puta, dok se vintage luxury haljina nosi u prosjeku 71 put, što je gotovo osam puta više. Kratkog su životnog vijeka i rijetko se nose, što dovodi do niske vrijednosti pri preprodaji i smanjene isplativosti. Fascinantno je otkriti da čak 60% fast fashion komada završi na smetljištu u manje od godinu dana.
View this post on Instagram
Ovo istraživanje potvrđuje važnost kvalitete i vrijednosti u odabiru odjeće te poručuje da kada nešto više cijenimo, brinemo se o tome i zadržavamo ga duže.