Intervju za Žene.ba

Adnan Hajrulahović Haad: Poznati dizajner nam otkriva kako nositi odjeću sa svrhom

Autor: L.S
Adnan Hajrulahović Haad: Poznati dizajner nam otkriva kako nositi odjeću sa svrhom
Foto: Ustupljena fotografija

Moda nije samo odjeća koju nosimo, već je jezik kojim komuniciramo, način izražavanja ideja i osjećaja, te prostor u kojem se reflektuje društvo i kultura. 

Adnan Hajrulahović Haad, jedan od najistaknutijih bh. modnih dizajnera, već više od dvije decenije koristi modu kao medij umjetničkog izraza i društvenog aktivizma.

Njegove revije nadilaze samu estetiku – svaka kolekcija nosi poruku, propituje vrijednosti i stavove, te istovremeno slavi kreativnost i individualnost.

Za Žene.ba, Haad je istakao koliko je važna sloboda u modi i njenoj ulozi u društvu. Njegova najnovija revija, „Oslobođena“, posvećena je snazi i slobodi žene, a naziv kolekcije nosi težinu cijelog njegovog koncepta.

Inspiracija iza kolekcije „Oslobođena“: žene, antifašizam i univerzalne vrijednosti društva

Haad ističe da je inspiracija za ovu reviju proizašla iz historije i društvenih vrijednosti: žene iz narodnooslobodilačke borbe i univerzalni antifašizam. „Žena kao nosilac promjene, ženska energija koja iscjeljuje društvo“, kaže on.

U vremenu predrasuda i okova, naziv „Oslobođena“ nametnuo se sam od sebe. Haad objašnjava da je moda njegov način razgovora sa društvom: „Postavljam pitanja. Tražim načine da redefinišemo vrijednosti koje smo zaboravili.“

Njegove revije uvijek su nosile poruke, kritikovale i propitkivale, nikada nisu postojale samo radi same mode

Žena kao akter društva i nosilac slobode: moda koja proslavlja emancipaciju i unutrašnju snagu

Revija „Oslobođena“ kroz tri čina – tmina, borba i sloboda – prikazuje žensku snagu i proces oslobađanja. Haad želi poslati poruku koju žene često zaborave same sebi dati: da su akteri i nosioci društva. „Kraj revije nosi optimizam: svi mi trebamo katarzu, rasterećivanje, oslobađanje od tereta i okova koje smo često sami sebi nametnuli“, naglasio je Haad.

Ova modna priča ne slavi samo estetski, već i emotivni proces oslobađanja.

Održivost u modi: kako reciklaža i odgovorno korištenje materijala čine kolekciju posebnijom?

Održivost je prisutna u Haadovom radu od samog početka. Prva revija koju je napravio izrađena je od recikliranih jutenih vreća, prije više od dvije decenije.

Za zadnju kolekciju koristio je isključivo tkanine koje je već imao. „Moda može biti estetski i funkcionalno snažna i bez trendova. Lako je posegnuti za novim i odbaciti staro, ali u našem mentalitetu postoji zahvalnost prema materiji — mi nismo rasipnici.“

Ovaj pristup jasno pokazuje da kreativnost i ljepota ne zavise od stalnog praćenja trendova.

Budućnost bh. mode: kako Haad vidi razvoj modne scene i vlastitu misiju?

Haad napominje da trenutno ne postoji prava modna scena u BiH. „Da bi nešto bilo ‘modna scena’, mora imati zakonitosti, kontinuitet, obrazovanje, industriju, tržište, podršku države. Toga nemamo.“

View this post on Instagram

A post shared by Nidal Djipa (@nidal.raw)

Ipak, on nastavlja raditi, stvarati i prezentovati autorske revije više od dvadeset godina, čime postaje svojevrsni stub bh. mode.

Haadova vizija je jasna: „Moja budućnost je uvijek konceptualna, umjetnička, i uvijek ima svrhu i funkciju. Vjerujem da je najveći dizajner onaj koga ljudi nose.“

Trendovi ili lični stil: sloboda u odijevanju važnija od prolaznih modnih tokova

„Ove i svake naredne sezone ‘in’ je biti oslobođen, zdrav, zadovoljan sobom, i nositi odjeću koja to manifestuje“, rekao je Adnan.

Stil je, prema njegovim riječima, način komunikacije sa svijetom i odraz ličnosti. „Da bi neko imao prepoznatljiv stil, prvo mora biti izgrađena osoba. Trendovi prolaze, stil ostaje.“

Kritički odnos publike prema modi: kako građani i ljubitelji mode uče kroz iskustvo?

Haad ističe da publika uči kroz iskustvo i razvoj kritičkog oka. „Zajedno gradimo društvo i kritičnu masu koja zna prepoznati vrijednost. Društvo u cjelini rijetko je kritički osviješteno, ali postoji skupina koja jeste — i koja prati ono što vrijedi.“

Šta inspiriše Haada danas?

Inspiracija za njegov rad proističe iz lične povezanosti sa Bosnom i Hercegovinom. „Senzibilan sam na društvo u kojem živim; sve što radim je moja refleksija tog društva. Ako već moram koristiti riječ ‘inspiracija’, onda je to Bosna i Hercegovina, njena historija, kultura i baština. Sve to proživljavam emotivno i lično, a onda transformišem u dizajn.“

Stil žena u Sarajevu danas: trendovi naspram istinske individualnosti

Haad primjećuje da je društvo često uniformisano u trend, iako se nastoji prikazati kao osviješteno.

Stil, ističe, nije skupo kupljena odjeća niti ono što vidimo na reklamama. „Imamo dame koje s pravom nose taj epitet, ali one nisu reper društva — one su izuzetak.“

Za njega je stil proces koji se gradi tokom života i način je komunikacije sa svijetom.

Pogled u budućnost bh. mode: nada u nove generacije i jačanje domaće modne industrije

Za narednih 5–10 godina Haad se nada oživljavanju modne scene, dolasku nove generacije dizajnera, stilista, fotografa i modela, te formiranju zakonitosti modne industrije. „Vjerujem u bolje sutra — i s tom vjerom radim, stvaram i održavam upaljeno svjetlo za one koji dolaze.“

Haadov rad pokazuje da moda u BiH može biti mnogo više od odjeće. Ona može biti umjetnost, društveni komentar, prostor oslobađanja i manifest slobode, a njegova filozofija podsjeća da istinska ljepota i snaga mode leže u poruci koju nosi i značenju koje prenosi.