Little black dress

Kultna filmska haljina trebala je izgledati potpuno drugačije, a ni danas nema konkurenciju

Autor: Žene.ba
Kultna filmska haljina trebala je izgledati potpuno drugačije, a ni danas nema konkurenciju
Foto: X

"Mala crna haljina" sada se smatra simbolom elegancije i klasičnog odjevnog komada koji bi svaka žena trebala imati u svom garderoberu, prema stručnjacima za modu.

Priča o "maloj crnoj haljini" dobila je popularnost posebno zahvaljujući Audrey Hepburn i filmu "Doručak kod Tiffanyja" iz 1961. godine. U ovoj kultnoj filmskoj sceni, Hepburnova je utjelovila lik Holly Golightly, noseći upravo tu haljinu koja će kasnije postati simbol elegancije i ikona pop-kulture.

Scena je ikonična: zora se tek nazire, a Peta avenija u New Yorku je još uvijek tiha dok se taksi zaustavlja ispred draguljarnice Tiffany & Co. Tada Holly izlazi iz automobila obučena u jednostavnu satensku haljinu crne boje, upotpunjenu crnim rukavicama. U njezinim rukama su kroasan i kafa dok zamišljeno promatra izlog.

Dodatni dodir glamura pruža bogata ogrlica oko njenog vrata s nekoliko nizova bisera, dok je broš umetnula u svoju elegantnu, podignutu frizuru. Taj trenutak je postao dio historije.

Hubert de Givenchy osmislio je ovaj bezvremenski komad neupitne elegancije, stvarajući haljinu s minimalističkim izrezima na leđima posebno za Audrey Hepburn i film "Doručak kod Tiffanyja", što je dodatno učvrstilo njezin status kao životnu muzu dizajnera.

Haljina je trebala biti kraća

Hubert i Audrey Hepburn poznavali su se već godinama ranije, pa kada je bila odabrana za glavnu ulogu u ovom filmu, okrenula se svom dragom prijatelju, vjerujući u njegovu kreativnosti i čaroliju. I to je bilo uistinu ono što je i dobila, ali ne iz prvog pokušaja.

Iako je ona bila oduševljena haljinom, moćnici iz Paramount Picturesa nisu. Naime, prvobitna haljina je bila mnogo kraća i otkrivala bi glumičine noge, a to je nešto s čime se tadašnji patrijarhalni holivudski svijet nije očito mogao nositi.

Zatražili su od Paramountove supervizorice kostima Edith Head da redizajnira donju polovicu, te je upravo tako dobiven izgled haljine koja se u konačnici pojavila u filmu.

Prodana za 607 hiljada eura

Kroz godine, "malu crnu haljinu" iz filma preoblikovali su dizajneri poput Johna Galliana, Alexandera McQueena, Riccarda Tiscija, Clare Waight Keller i Matthewa Williamsa, svaki dodajući svoj kreativni pečat slavnoj francuskoj kući na svoj jedinstven način. Svaki od njih dao je svoj lični osvrt na kultni izgled.

Danas se tri primjerka ove kultne crne haljine iz filma nalaze na različitim mjestima širom svijeta: jedan je dio Givenchyjevog arhiva, drugi je izložen u Muzeju odjeće u Madridu, dok je treći prodan na aukciji kuće Christie's za više od 607.000 eura 2006. godine.

Počelo je s Coco Chanel

Smatrana jednom od najutjecajnijih haljina u povijesti dizajna odjeće i kostima 20. stoljeća, Givenchyjeva crna haljina u koktel stilu bila je najmodernija interpretacija male crne haljine, nakon uvođenja tog koncepta francuske dizajnerice Coco Chanel 1920-ih.

Crna je oduvijek bila boja bogata simbolikom. U ranom 16. stoljeću, crna je predstavljala bogatstvo među španskim aristokratima i nizozemskim trgovcima jer je bilo nevjerovatno skupo proizvoditi crnu boju od "uvezenih hrastovih jabuka."

Crna je predstavljala romantiku i umjetnost. Početkom 19. stoljeća crnu su usvojili romantičari poput Byrona, Shelleyja i Keatsa, zbog njene melanholične aure. Kako je počelo viktorijansko doba, crna je prešla iz boje umjetnosti u boju tuge i žalosti.

No u 20. stoljeću Coco je to promijenila. Godine 1926. Coco Chanel objavila je sliku kratke, jednostavne crne haljine u američkom Vogueu. Bila je dužine do ispod koljena, ravna kroja i ukrašena tek s nekoliko dijagonalnih linija.

Vogue ju je nazvao "Chanelovim Fordom". Poput modela T, mala crna haljina bila je jednostavna i pristupačna ženama svih društvenih klasa. Vogue je također rekao da će ta „mala crna haljina postati neka vrsta uniforme za sve žene s ukusom.“ I bili su u pravu.