Uobičajno je da djeca u svojim ranim godinama žele kontrolisati svoje okruženje, što često može biti shvaćeno kao 'šefovanje'. Ovaj proces, prema psihologinji Jamie Bloch, odražava dječju potrebu za razvijanjem osjećaja autonomije i neovisnosti dok istovremeno uče kako regulisati svoje emocije i socijalne vještine.
"Djeca počinju shvatati svoje želje i preference, ali još uvijek nemaju potpunu kontrolu nad sobom", objašnjava Bloch, koja je i majka dvoje djece. Kako bi podržala svoju kćerku u razvoju asertivnosti bez osjećaja krivice ili srama, koristi pet fraza koje potiču pozitivno i konstruktivno ponašanje:
- "Cijenim tvoju iskrenost, ali možemo naći način da to kažeš ljubaznije."
- "Primjećujem da daješ mnogo uputa. Što misliš, pitaj brata/sestru/prijatelja/prijateljicu kako bi se oni uključili u igru."
- "Vidim da imaš puno ideja. Važno je uključiti i ideje drugih djece."
- "Ti možeš odabrati što ćeš nacrtati, a ja ću odabrati svoj motiv."
- "Razumijem da želiš da brat/sestra/prijatelj/prijateljica učini nešto. Ali, svako je odgovoran za sebe."
Bloch naglašava važnost podržavanja djece s snažnim osjećajem samopouzdanja i autonomije te ih učenja kako da svoju asertivnost izraze na ljubazan i svjestan način.