Mindfulness tehnike za školarce: Zašto i kako ih koristiti?
Gotovo svaki učitelj i roditelj primjećuju kako djeca imaju poteškoća s koncentracijom, brzo gube pažnju i postaju nemirna. To je često posljedica brzih tehnoloških promjena koje nisu uvijek usklađene s načinom školovanja, zbog čega se učenici, učitelji i roditelji teško prilagođavaju. Uz to, školski sistem često ne prati nove izazove koji dolaze sa digitalnim okruženjem.
Zadnjih godina, mindfulness, odnosno svjesna pažnja, sve više postaje važan alat u obrazovnim institucijama. Iako je tehnika mindfulnessa već popularna diljem svijeta, Hrvatska polako prihvaća njegovu primjenu u školama. Neke škole već primjenjuju mindfulness kako bi pomogle učenicima da se lakše nose s problemima koncentracije, stresa, emocijama i socijalizacijom.
Mindfulness je praksa usmjeravanja pažnje na sadašnji trenutak, bez osuđivanja, što znači da učenici nauče prepoznavati misli, osjećaje i tjelesne senzacije u sadašnjem trenutku. Za školarce, koji često nisu prisutni "ovdje i sada", nego su u svom "drugom svijetu" prepunom distrakcija, mindfulness može značajno poboljšati njihovu sposobnost praćenja nastave i učenja, prenosi Krenizdravo.hr
Mindfulness također pomaže u smanjenju stresa, anksioznosti i psihosomatskih simptoma koji su često prisutni kod djece, osobito u situacijama ispita ili socijalnih pritisaka. Tehnike mindfulnessa smanjuju stres, poboljšavaju emocionalnu regulaciju i omogućuju djeci da razvijaju veću otpornost i samopouzdanje. Uz to, povećavaju emocionalnu inteligenciju jer učenici bolje prepoznaju svoje misli i osjećaje, što im pomaže u razumijevanju drugih.
Neke od konkretnih mindfulness tehnika koje se primjenjuju u školama uključuju:
Oblaci kao misli – Djeca zamišljaju misli kao oblake koji prolaze nebom. Tako uče kako prihvatiti negativne misli umjesto da ih potiskuju.
Mišićna relaksacija – Opuštanjem mišića učenici oslobađaju napetost u tijelu, što pomaže u smanjenju stresa i napetosti.
Tehnika uzemljenja – Korištenjem svih pet osjetila (vid, sluh, miris, okus i dodir), djeca se vraćaju u sadašnji trenutak i smanjuju panične misli ili stres.
Trbušno disanje ("Balončić") – Ova tehnika pomaže djeci da poboljšaju koncentraciju i smire živčani sustav zamišljanjem balona koji se širi pri udahu i skuplja pri izdahu.
Mindfulness bočica – Djeca koriste bočicu s šljokicama kako bi vizualizirala kako se njihov um smiruje kada prestanu razmišljati o stresnim stvarima, pomažući im da se ponovno fokusiraju.
Mindfulness također pomaže u razvoju kreativnosti jer učenici, kad su mirni i prisutni, lakše pronalaze nove ideje i pristupe problemima. To poboljšava njihov akademski uspjeh i pomaže im da se bolje nose s izazovima.
Za uspješnu primjenu mindfulnessa, važno je da učitelji i roditelji razumiju kako pravilno podučiti ove tehnike i prilagode ih uzrastu djece. Također je bitno da se učinci mindfulnessa redovito provjeravaju i prilagođavaju prema potrebama učenika. Povratne informacije od djece o tome što im pomaže ili ne pomaže također su ključne za uspješnu implementaciju.
Iako se djeca suočavaju s mnogim izazovima u današnjem obrazovnom sustavu, mindfulness im pomaže da se lakše nose sa stresom i emocionalnim preprekama. Ove tehnike ne samo da poboljšavaju koncentraciju, nego imaju dugoročne koristi za mentalno i emocionalno zdravlje, pomažući djeci da rastu u stabilne i otpornije osobe.